Een nieuwe Europese richtlijn moet arbeidsvoorwaarden transparanter en voorspelbaarder maken. Dit betekent vooral dat vanaf 1 augustus 2022 werkgevers en werknemers meer zaken in de arbeidsovereenkomst moeten regelen. Werknemers krijgen ook meer rechten. Wat zijn de belangrijkste punten? En wat betekent dit voor bestaande arbeidscontracten?
De nieuwe richtlijn geeft werknemers, inclusief internationaal gedetacheerden recht op meer informatie over hun arbeidsvoorwaarden. Ook die voorwaarden zelf zijn gewijzigd. Zo gelden er striktere regels voor wettelijk verplichte scholing en worden nevenwerkzaamheden in principe toegestaan. In deze blog vindt u een overzicht van de wijzigingen in de informatieplicht. De andere wijzigingen bespreken wij in een volgende blog.
In het Burgerlijk Wetboek staat in artikel 7:655 lid 1 nu al een lange lijst met informatie die de werkgever schriftelijk of digitaal aan de werknemer moet geven. Normaal zal dit gebeuren door deze in de arbeidsovereenkomst op te nemen. In een aantal gevallen staan regelingen in de cao. Daar kan dan naar verwezen worden.
De nieuwe Europese richtlijn breidt deze verplichting de werknemer te informeren uit. Hieronder staan de belangrijkste veranderingen. Voor het gemak geven wij hierbij aan om welk onderdeel uit onze blog over de informatieplicht het gaat:
Verder veranderen de termijnen waarbinnen de werkgever de informatie moet verstrekken aan de werknemer. Enkele kerngegevens moeten worden verstrekt binnen een week na aanvang van de werkzaamheden. Dit was binnen een maand. Daarmee zal in de praktijk de mogelijkheid vervallen om via de maandelijkse loonstrook te voldoen aan de informatieplicht. Wijzigingen moeten zelfs uiterlijk op de dag waarop zij van kracht worden, zijn doorgegeven. Dit is nu nog binnen een maand. Dit geldt niet voor wijzigingen die het gevolg zijn van gewijzigde wet- en regelgeving of veranderingen in cao’s.
Voor bestaande arbeidsovereenkomsten geldt dat de werkgever binnen een maand na een verzoek van de werknemer alle informatie die hij volgens de EU-richtlijn aan de werknemer moet verstrekken aan de werknemer moet geven. Uiteraard voor zover de werkgever dat niet reeds heeft gedaan.
Wanneer een werkgever een werknemer detacheert in een andere EU-lidstaat, dient de werknemer voor zijn vertrek naar die lidstaat de volgende informatie te ontvangen:
Werkgevers mogen de arbeidsovereenkomst niet opzeggen of werknemers benadelen omdat zij een beroep doen op de gewijzigde en nieuwe wetsartikelen.
Heeft u vragen over deze wijzigingen? Wilt u dat wij uw arbeidsovereenkomsten en personeelshandboek aan de nieuwe wetgeving aanpassen? Neem dan contact met ons op. Ook bij geschillen met uw personeel zijn wij u graag van dienst:
De feestdagen staan weer voor de deur, een tijd van vreugde en vrije dagen voor velen. Niet voor iedereen zijn deze dagen echter even betekenisvol.
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.