Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Staat uw bedrijf al in het UBO-register bij de Kamer van Koophandel? Voor 27 maart 2022 had uw bedrijf de UBO’s moeten inschrijven. Heeft u dit nog niet gedaan? Dan kunt u hiervoor een boete van de Belastingdienst krijgen. Voor de inschrijving van de UBO’s van ANBI’s gelden speciale regels. Welke zijn dit?
4 op de 10 organisaties hebben hun UBO nog niet ingeschreven in het Handelsregister. Dit geldt als een overtreding. Hierop staat een boete van maximaal € 22.500 of een dwangsom per dag dat de overtreding voortduurt. Voor de dwangsom is er geen maximum.
De Belastingdienst is inmiddels begonnen met het aanschrijven van organisaties die hun UBO nog niet hebben ingeschreven. Dit gebeurt door het Bureau Economische Handhaving (BEH). Wanneer krijgt u zo’n brief en wat moet u doen als u deze ontvangen hebt?
In eerste instantie zal de Belastingdienst vooral kijken naar sectoren waarvan bekend is dat ze gebruikt worden voor witwassen, belastingontduiking en het financieren van terrorisme. Om dat te bestrijden is het register immers in het leven geroepen.
Als u een brief van het Bureau Economische Handhaving ontvangen hebt, moet u binnen twee weken de UBO’s inschrijven, anders bent u in overtreding. Doet u dit niet dan kunt u een telefoontje en daarna een boete of dwangsom verwachten.
Voor verenigingen en stichtingen kan het lastig zijn om te bepalen wie de UBO is, zeker als het gaat om non-profitorganisaties en goede doelen. De afkorting ANBI zegt het al: het gaat om het algemeen nut, niet dat van individuele personen. Hoe kunt u dan iemand als UBO aanwijzen?
Het kabinet heeft ervoor gekozen dat ANBI’s het hoger leidinggevend personeel als UBO mogen inschrijven, dus de bestuurders. Bij organisaties die draaien op vrijwilligers en waarvan de leidinggevenden regelmatig wisselen kan deze administratieve verplichting een aanzienlijke belasting betekenen. Bovendien zullen niet alle vrijwilligers het prettig vinden dat hun privégegevens in een openbaar register terechtkomen. Zeker als het gaat om organisaties die omstreden zijn of in een conflict verwikkeld zijn.
Heeft u vragen over uw inschrijving in het UBO-register, bijvoorbeeld omdat u niet goed kunt bepalen wie de UBO’s van uw organisatie zijn? Wilt u weten of u de openbaarheid van uw gegevens kunt beperken? Of heeft u andere vragen over privacy en goede doelen of wilt u een geschil aan ons voorleggen. Neem contact met ons op:
De aandeelhoudersovereenkomst is de belangrijkste overeenkomst die tussen aandeelhouders en de vennootschap wordt gesloten. Welke zaken dient u in deze overeenkomst te regelen?
Het kan grote gevolgen hebben wanneer een orgaan binnen de vennootschap een besluit neemt waartoe het niet bevoegd is. Wat zijn deze gevolgen en hoe voorkomt u dat een besluit op de verkeerde wijze wordt genomen?
In deze blog geven wij een kort overzicht van de belangrijkste organen die in een onderneming aanwezig zijn en wat hun bevoegdheden zijn.
Een belangrijk voordeel van een enquêteprocedure is dat daarin snel voorzieningen kunnen worden getroffen om de onderneming te beschermen. Welke maatregelen kan de Ondernemingskamer nemen?
Een geschil tussen aandeelhouders kan tot problemen leiden binnen de onderneming. Bij een 50/50 verdeling van de aandelen kan de besluitvorming zelfs onmogelijk worden en in het ergste geval het voortbestaan van de onderneming in gevaar brengen. Hoe wordt een dergelijk geschil opgelost?
Het gebruik van algemene voorwaarden is niet meer weg te denken. Contractspartijen verwijzen met kleine lettertjes naar hun eigen algemene voorwaarden met daarin veelal gunstige bedingen ten behoeve van zichzelf. Maar wat is de kracht van algemene voorwaarden? En waar moet op worden gelet bij het gebruik daarvan?