Voor veel werknemers is hun woning een tweede werkplek geworden, terwijl sommige werknemers zelfs alleen nog maar vanuit huis werken. Waar moet u als werkgever op letten als u uw werknemers ook de mogelijkheid wilt bieden om (deels) vanuit huis te werken? Wij zetten zes aandachtspunten op een rijtje.
Als werkgever moet u zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Deze zorgplicht is ook van toepassing op thuiswerken, alhoewel hiervoor wel minder regels dan voor werken op kantoor gelden. Zo moet u zorgen voor een ergonomisch ingerichte thuiswerkplek voor uw werknemers. Dit houdt ook in dat als uw werknemers hiervoor niet de juiste benodigdheden hebben (zoals een goede bureaustoel), u deze aan uw werknemers beschikbaar moet stellen.
U moet dus nagaan of de thuiswerkplek van uw werknemers geschikt is (bijvoorbeeld met een checklist) en uw werknemers instrueren over hoe zij veilig en gezond thuis kunnen werken (bijvoorbeeld met een instructie over het ergonomisch afstellen van hun bureau en over een gezonde zithouding).
Misschien vragen werknemers aan u om geheel of gedeeltelijk thuis te mogen werken, maar weet u nog niet of u dit wilt toestaan. Moet u dan akkoord gaan met deze verzoeken? Thuiswerken is (nog) geen wettelijk recht. Momenteel kunnen werknemers onder voorwaarden wel een aanvraag doen om thuis te werken, maar de werkgever hoeft dit verzoek alleen te overwegen.
Eerder dit jaar heeft de Tweede Kamer ingestemd met de Wet werken waar je wilt. Als dit wetsvoorstel ook door de Eerste Kamer wordt aangenomen, mag een aanvraag tot thuiswerken in minder gevallen worden afgewezen. Kort gezegd, moet de werkgever dan aantonen dat zijn belangen zwaarder wegen dan die van de werknemer.
Voor thuiswerkende werknemers kan de grens tussen privé en werk vervagen. Hierdoor kan het gebeuren dat bedrijfsdocumenten toch mee naar huis worden genomen of naar privé-apparaten worden doorgestuurd. Ook kan het zijn dat andere familieleden met een vertrouwelijk telefoongesprek mee kunnen luisteren. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over en afspraken te maken met uw werknemers over hoe bedrijfsgegevens – conform de AVG – worden beschermd.
Overigens kan ook de vraag rijzen of u uw werknemers tijdens het thuiswerken mag controleren, zoals door volgsoftware. Hierbij is het belangrijk om te realiseren dat dit wegens het recht op privacy alleen binnen beperkte kaders is toegestaan.
Als uw werknemers thuiswerken, maken zij extra kosten (zoals voor elektriciteit). U kunt deze kosten compenseren door een thuiswerkvergoeding te betalen. Het geven van zo’n vergoeding is echter niet verplicht. Dit kan wel anders zijn als een CAO van kracht is. Sommige CAO’s bepalen namelijk dat werknemers recht hebben op een thuiswerkvergoeding. Omdat de overheid thuiswerken wil stimuleren is deze vergoeding tot en met 2 euro per dag belastingvrij. Dit bedrag wordt voor 2023 verhoogd.
Als u structureel thuiswerken gaat toestaan dan is het verstandig om daarover een thuiswerkbeleid te maken en dit op te nemen in uw personeelshandboek. Hierin kunnen duidelijke afspraken worden gemaakt over het thuiswerken: hoe vaak en vanaf welke locatie(s) mag de werknemer thuiswerken en hoe zit het met de (on)bereikbaarheid van uw werknemer? Ook kunnen hierin afspraken worden gemaakt over de hiervoor genoemde thema’s, zoals de inrichting van de werkplek en de beveiliging.
Houd er als laatste rekening mee dat de ondernemingsraad (OR) ook een rol speelt in het kader van thuiswerken. Zo heeft de OR een instemmingsrecht bij het invoeren of wijzigingen van een thuiswerkbeleid. Ook kan een thuiswerkbeleid op sommige punten adviesplichtig zijn, bijvoorbeeld als dit leidt tot een belangrijke investering ten behoeve van de onderneming.
Heeft u vragen over thuiswerken of wilt u dat wij een thuiswerkbeleid of -reglement voor u opstellen? Ook bij andere vragen of geschillen over arbeidsrecht zijn onze specialisten u graag van dienst. Neem contact met ons op:
Als werkgevers het dienstverband van een werknemer willen beëindigen wegens disfunctioneren, moeten ze een aantal stappen nemen voordat ze dit mogen doen. Welke stappen moeten ze ondernemen?
Nu de Belastingdienst weer de Wet DBA handhaaft, is deze vraag nog belangrijker geworden. In een recente uitspraak over Uber-chauffeurs heeft de Hoge Raad extra handvatten gegeven om te bepalen of iemand zzp’er is.
De ondernemingsraad heeft een belangrijke taak als het gaat om de arbeidsomstandigheden in de onderneming, inclusief de sociale veiligheid. Welke instrumenten heeft de OR om te zorgen voor een veilige bedrijfscultuur?
Werknemers moeten ontslaan omdat het bedrijf in economisch zwaar weer is gekomen is een bittere ervaring. Nog vervelender wordt dit als u hierbij in ingewikkelde juridische problemen verzeild raakt. Met welke punten dient u als werkgever rekening te houden als u werknemers moet ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen?
Het gebruik van algemene voorwaarden is niet meer weg te denken. Contractspartijen verwijzen met kleine lettertjes naar hun eigen algemene voorwaarden met daarin veelal gunstige bedingen ten behoeve van zichzelf. Maar wat is de kracht van algemene voorwaarden? En waar moet op worden gelet bij het gebruik daarvan?
De start van een nieuw jaar brengt niet alleen nieuwe voornemens en volle sportscholen mee, maar ook belangrijke wijzigingen in wet- en regelgeving. Hier bespreken we de belangrijkste veranderingen in het arbeidsrecht om op te letten als werkgever of werknemer.