De benoeming van een statutair bestuurder is vormvrij en u kunt dit dus ook mondeling doen. Toch is het verstandig dit besluit schriftelijk vast te leggen, omdat anders bij het ontslag van de bestuurder onduidelijkheid kan ontstaan en u mogelijk een kostbare juridische procedure moet voeren.
De algemene vergadering van aandeelhouders (AvA), de raad van commissarissen of een ander in de statuten aangewezen orgaan benoemt een statutair bestuurder. De wet stelt verder geen eisen aan de wijze van vastlegging van de benoeming. De statutair bestuurder heeft naast zijn functie vaak ook een arbeidsovereenkomst met de onderneming. Dit is echter niet noodzakelijk. Een statutair bestuurder kan door een besluit van de AvA worden ontslagen zonder tussenkomst van UWV of de kantonrechter. Het is daarom belangrijk dat de vennootschap door middel van een benoemingsbesluit kan bewijzen dat een directeur statutair bestuurder is.
Wat zijn de gevolgen wanneer de benoeming van de statutair bestuurder niet schriftelijk is vastgelegd? In een recent gepubliceerde zaak van de rechtbank Den Haag stelt een directeur alleen titulair bestuurder te zijn en dus recht te hebben op de ontslagbescherming van een “gewoon werknemer”. De werkgever stelt dat de werknemer statutair bestuurder is, maar kan geen schriftelijk benoemingsbesluit overleggen.
De rechtbank volgt de wet, waarin wordt bepaald dat het aandeelhoudersbesluit tot benoeming van de statutair bestuurder vormvrij is en niet schriftelijk genomen of vastgelegd hoeft te worden. De werkgever krijgt daarom de gelegenheid om met andere middelen te bewijzen dat de werknemer toch statutair bestuurder is. De werkgever slaagt in dit bewijs:
De tegenargumenten van de werknemer konden de rechtbank niet overtuigen. Dat de werknemer op het moment van de inschrijving in het Handelsregister slechts een deeltijdcontract voor bepaalde tijd had, sloot de benoeming tot statutair bestuurder niet uit. Er is immers geen directe band tussen de aard en omvang van de arbeidsverhouding van de (statutair) bestuurder en de benoeming tot bestuurder. Bovendien kan, zoals aangegeven, iemand bestuurder zijn van een rechtspersoon ook al is er geen arbeidsovereenkomst.
Om ingewikkelde juridische procedures te voorkomen, is het verstandig ervoor te zorgen dat u de feitelijke én gewenste situatie vastlegt. Wanneer een directeur in de praktijk als statutair bestuurder optreedt, behoort u deze ook als zodanig te benoemen. Niet alleen dient u het benoemingsbesluit op schrift te stellen, ook moet u de statutair bestuurder in het Handelsregister inschrijven. Zo voorkomen zowel de vennootschap als de bestuurder onaangename verrassingen bij het ontslag van de bestuurder. Indien u het benoemingsbesluit niet heeft vastgelegd, is het nog wel mogelijk om te bewijzen dat de bestuurder statutair bestuurder is.
Wilt u advies over de voor- en nadelen van de benoeming van een directeur als statutair bestuurder? Of heeft u vragen over de arbeidsrechtelijke of vennootschapsrechtelijke positie van de statutair bestuurder? Neem dan contact met ons op:
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Voordat de Ondernemingskamer een enquêteverzoek kan toewijzen, moet sprake zijn van gegronde redenen om te twijfelen aan een juist beleid of een juiste gang van zaken binnen een onderneming. Wanneer is dit het geval?
In an article in the April 2024 issue of Lady Justice, the magazine of the Women Lawyers Section of Primerus, Lisanne Meijerhof shares her passion and expertise in charity law. Why has she chosen to focus on the law of foundations and other philanthropic organizations? What legal issues should charities be aware of?
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?