Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Mag u controleren wat werknemers op Twitter en Instagram posten? Kunt u regels opleggen aan uw personeel over het gebruik van WhatsApp? Hoe gaat u om met social media op de werkvloer?
Bijna iedereen, van jong tot oud, is tegenwoordig actief op social media. Social media zijn daardoor overal aanwezig. Ook op de werkvloer. Voor werkgevers kan dit best lastig zijn. Want hoe moet u eigenlijk omgaan met werknemers die privéberichten versturen via een werktelefoon? Kunt u regels opleggen aan uw personeel over het benaderen van klanten via LinkedIn? En mag u controleren wat werknemers op Facebook posten?
Anno 2017 zijn er veel werkgevers die een werktelefoon ter beschikking stellen aan hun werknemers. Deze telefoon is bedoeld om het werk uit te kunnen voeren, maar zal door veel werknemers ook wel eens worden gebruikt voor privédoeleinden. Mag dit wel? En zo ja, waar ligt de grens?
In arbeidscontracten is het gebruikelijk om een relatiebeding en/of concurrentiebeding op te nemen. De werknemer mag dan niet klanten van zijn voormalige werkgever benaderen of bij de concurrentie in dienst treden. Daarmee zijn de ‘vriendschappen’ op social media, zoals de connecties op LinkedIn, echter niet gedekt.
Hoe kunt u dan wel voorkomen dat er problemen ontstaan over de vraag of het benaderen van klanten of contacten via Facebook, Instagram of LinkedIn ook verboden is?
Ook bij ziekteverzuim spelen social media een rol. Zo zijn er bijvoorbeeld veel voorbeelden van ontslagzaken, waarbij de werkgever er via een foto van een goudgeel strand op Facebook achter moest komen dat de ‘zieke werknemer’ helemaal niet zo ziek was. Maar kunnen werknemers eigenlijk om zo’n reden wel worden ontslagen, of moet de werkgever andere sancties opleggen?
Hoe gaat u om met whatsappende en facebookende werknemers? Hoe leidt u het gebruik van social media door werknemers binnen goede banen?
Als werkgever is het belangrijk om een duidelijk beleid te hanteren voor het gebruik van social media door werknemers. Het beleid dat u voert en de gevolgen die het niet-naleven van dit beleid heeft, moeten duidelijk kenbaar worden gemaakt aan en worden geaccepteerd door uw werknemers. Hiertoe kunt u bijvoorbeeld een schriftelijk “social mediabeleid” hanteren, een social media-clausule opnemen in de arbeidsovereenkomsten van uw werknemers, of de regels opnemen in een personeelshandboek.
De advocaten van Russell Advocaten helpen u graag bij het opstellen van een social mediabeleid, een arbeidsovereenkomst met social media-clausule of een personeelshandboek, waaruit duidelijk blijkt wat is toegestaan en wat de sancties zijn bij niet-naleving van de gedragsregels. Neem contact met ons op:
Wat mag u als werkgever doen wanneer via sociale media blijkt dat de werknemer die zich heeft ziek gemeld helemaal niet (zo) ziek is? Kunt u de loondoorbetaling stopzetten? Het te veel betaalde loon terugvorderen? De arbeidsovereenkomst ontbinden? Overgaan tot ontslag?
Een goede reputatie is een kostbaar bezit. Dankzij social media en het world wide web kan de zakelijke of persoonlijke goede naam na een conflict echter in zeer korte tijd zwaar beschadigd worden. Wat kunt u doen om dit te voorkomen?
Als werkgevers het dienstverband van een werknemer willen beëindigen wegens disfunctioneren, moeten ze een aantal stappen nemen voordat ze dit mogen doen. Welke stappen moeten ze ondernemen?
Nu de Belastingdienst weer de Wet DBA handhaaft, is deze vraag nog belangrijker geworden. In een recente uitspraak over Uber-chauffeurs heeft de Hoge Raad extra handvatten gegeven om te bepalen of iemand zzp’er is.
De ondernemingsraad heeft een belangrijke taak als het gaat om de arbeidsomstandigheden in de onderneming, inclusief de sociale veiligheid. Welke instrumenten heeft de OR om te zorgen voor een veilige bedrijfscultuur?
Werknemers moeten ontslaan omdat het bedrijf in economisch zwaar weer is gekomen is een bittere ervaring. Nog vervelender wordt dit als u hierbij in ingewikkelde juridische problemen verzeild raakt. Met welke punten dient u als werkgever rekening te houden als u werknemers moet ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen?