De verwachte Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming introduceert een meldplicht in geval van een datalek. Op het niet nakomen van deze meldplicht zal een forse boete staan. Wanneer moet u een datalek melden? Wat houdt deze melding in?
De nieuwe privacywetgeving, de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming, introduceert een meldplicht voor de verwerking van persoonsgegevens wanneer er een datalek is ontstaan. Er is sprake van een meldplicht wanneer er een inbreuk heeft plaatsgevonden op de door u ingestelde beveiligingsmaatregelen voor data. Voorbeelden hiervan zijn diefstal van wachtwoorden en klantgegevens, hacking of verlies van gegevens, bijvoorbeeld wanneer een werknemer zijn USB-stick heeft verloren.
Wanneer er in uw onderneming een datalek is (geweest), dient u dit binnen 24 uur te melden aan de relevante toezichthouder. In Nederland is dit het College bescherming persoonsgegevens (CBP). In de melding dient de aard van de inbreuk, de eventuele gevolgen en de getroffen maatregelen te staan. De melding van het datalek is de taak van de verantwoordelijke aangestelde persoon voor de verwerking van persoonsgegevens binnen uw bedrijf. Dit is bijvoorbeeld een Functionaris Gegevensbescherming. Kan de inbreuk leiden tot een risico op nadelige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens? Dan dient deze niet alleen een melding te doen bij het CBP, maar moeten ook de betrokkenen geïnformeerd worden.
Indien u de melding niet binnen 24 uur doet, dient u deze te voorzien van een motivering. Een organisatie die een inbreuk opzettelijk niet meldt of niet volledig of niet tijdig meldt, loopt het risico om een forse boete te krijgen. Deze boete kan in de hoogste categorie oplopen tot EUR 1.000.000,-. Bij een onderneming kan dit meer zijn, tot maximaal 2% van de jaarlijkse wereldwijde omzet. De hoogte van de boete wordt bepaald aan de hand van feitelijke omstandigheden. Hieronder vallen eerdere overtredingen, de omvang van de inbreuk en of er sprake was van opzet of ernstige nalatigheid.
Russell Advocaten zal u de komende tijd regelmatig informeren over de nieuwste ontwikkelingen rondom deze uniforme Europese privacywetgeving. Ook zullen wij ingaan op de gevolgen daarvan voor uw bedrijf. Wilt u nu al meer weten over de toepassing van de nieuwe Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming? Of heeft u vragen over hoe u uw onderneming moet inrichten in het kader van de nieuwe privacywetgeving? Dan kunt u contact opnemen met:
mr. Jan Dop (jan.dop@russell.nl).
Ook vindt u meer informatie over de nieuwe Europese privacyregels in de andere nieuwsflitsen in deze reeks:
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
Wednesday 25 September 2024, Reinier Russell will discuss cybersecurity and data protection in litigation at the European meeting of the World Litigation Forum in Barcelona.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.