Jan Dop

partner

Jan is advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht

jan.dop@russell.nl
+31 20 301 55 55

Personeelshandboek

Publicatiedatum 18 juli 2017

Wat is een personeelshandboek? Welk nut heeft het? Wat kan er allemaal in zo’n handboek worden geregeld? En hoe zorgt u ervoor dat het personeelshandboek geldt voor al uw werknemers?

arbeidsovk - social media

Wat is een personeelshandboek?

In het personeelshandboek legt u (huis)regels en arbeidsgerelateerde regels en voorwaarden neer die gelden binnen een bedrijf. Ook kunt u de kernwaarden van de onderneming in een personeelshandboek opnemen. Een personeelshandboek is van toepassing op alle werknemers en is in feite een toevoeging op hun arbeidsovereenkomst. Andere namen voor tet personeelshandboek zijn personeelsreglement, kantoorhandboek, gedragscode, personeelsbeleid of bedrijfsreglement.

Waarom een personeelshandboek?

Er is een aantal redenen waarom u als werkgever een personeelshandboek zou moeten gebruiken. Dit zijn de volgende:

  • Een personeelshandboek schept duidelijkheid over wat u wel en niet binnen uw bedrijf accepteert.
  • Het creëert eenheid en voorkomt discussie en/of willekeur. De opgenomen bepalingen gelden immers voor alle werknemers.
  • Een personeelshandboek biedt de mogelijkheid om voorschriften in te voeren. Voorschriften moet u schriftelijk geven. Het is dan praktisch om alle voorschriften samen in een document op te nemen.
  • Het personeelshandboek zorgt ervoor dat u een sterkere positie heeft in een eventueel geschil met een werknemer.
  • Een personeelshandboek maakt het mogelijk om efficiënt te voldoen aan wettelijke verplichtingen om uw personeel te informeren over de arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld de werk- en rusttijden.

Wat kunt u regelen in een personeelshandboek?

In het personeelshandboek worden afspraken vastgelegd die voor alle werknemers gelden. In principe bent u vrij om te bepalen wat er in het handboek komt te staan. U kunt hierin bijvoorbeeld zaken regelen zoals:

Wanneer is een personeelshandboek van toepassing?

Het is raadzaam om werknemers bij indiensttreding te laten tekenen voor akkoord met het personeelshandboek. Maak ook in hun arbeidsovereenkomsten een verwijzing naar het handboek.

Als uw onderneming meer dan 50 werknemers in dienst heeft, is voor het vaststellen of wijzigen van bepaalde onderwerpen in een personeelshandboek de instemming van de ondernemingsraad vereist.

Meer informatie

Heeft u hulp nodig bij het opstellen, wijzigen of toetsen van een personeelshandboek? Wij helpen u uiteraard graag! Neem contact met ons op:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Personeel: Voorschriften aan het uiterlijk van werknemers in een bedrijfsreglement

    Werkgevers kunnen in een bedrijfsreglement voorschriften stellen aan werknemers ten aanzien van hun kleding en uiterlijke verzorging. Waarmee moet een werkgever hierbij rekening houden?

    Lees meer

    Ontslag wegens disfunctioneren: 7 stappen voor werkgevers

    Als werkgevers het dienstverband van een werknemer willen beëindigen wegens disfunctioneren, moeten ze een aantal stappen nemen voordat ze dit mogen doen. Welke stappen moeten ze ondernemen?

    Lees meer

    Werknemer of zzp’er: wanneer is iemand ondernemer?

    Nu de Belastingdienst weer de Wet DBA handhaaft, is deze vraag nog belangrijker geworden. In een recente uitspraak over Uber-chauffeurs heeft de Hoge Raad extra handvatten gegeven om te bepalen of iemand zzp’er is.

    Lees meer

    Wat kan de ondernemingsraad doen om de sociale veiligheid binnen de onderneming te bevorderen?

    De ondernemingsraad heeft een belangrijke taak als het gaat om de arbeidsomstandigheden in de onderneming, inclusief de sociale veiligheid. Welke instrumenten heeft de OR om te zorgen voor een veilige bedrijfscultuur?

    Lees meer

    Ontslag wegens bedrijfseconomische redenen: 4 stappen voor werkgevers

    Werknemers moeten ontslaan omdat het bedrijf in economisch zwaar weer is gekomen is een bittere ervaring. Nog vervelender wordt dit als u hierbij in ingewikkelde juridische problemen verzeild raakt. Met welke punten dient u als werkgever rekening te houden als u werknemers moet ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen?

    Lees meer

    Veranderingen in het arbeidsrecht per 1 januari 2025: wat moet je weten?

    De start van een nieuw jaar brengt niet alleen nieuwe voornemens en volle sportscholen mee, maar ook belangrijke wijzigingen in wet- en regelgeving. Hier bespreken we de belangrijkste veranderingen in het arbeidsrecht om op te letten als werkgever of werknemer.

    Lees meer