Tijdens ziekte bouwt de werknemer gewoon vakantiedagen op. Soms mag de werkgever ziektedagen inhouden op de vakantiedagen. Wat zijn de regels hiervoor?
Vroeg of laat krijgt iedere werkgever te maken met ziekteverzuim door werknemers. Tijdens ziekteverzuim bouwt de werknemer gewoon vakantiedagen op. In bepaalde gevallen is het wel mogelijk om (een deel van) de dagen waarop de werknemer afwezig is wegens ziekte in te houden op zijn vakantiedagen.
Ziektedagen mogen alleen worden ingehouden op de bovenwettelijke vakantiedagen en niet op de wettelijke vakantiedagen. Het wettelijke aantal vakantiedagen is gelijk aan vier keer het aantal uren dat de werknemer per week werkt. Een fulltime werknemer met 25 vakantiedagen heeft dus 20 wettelijke vakantiedagen en 5 bovenwettelijke vakantiedagen. Alleen op de 5 bovenwettelijke vakantiedagen mogen ziektedagen worden ingehouden.
Daarnaast geldt voor het inhouden van ziektedagen op vakantiedagen als vereiste dat dit duidelijk in de arbeidsovereenkomst moet zijn overeengekomen. Is niet in de arbeidsovereenkomst opgenomen dat ziektedagen op vakantiedagen worden ingehouden, dan is het inhouden van ziektedagen alleen mogelijk wanneer de werknemer daarmee instemt. Het ligt natuurlijk niet erg voor de hand dat een werknemer daartoe bereid zal zijn. Wilt u als werkgever ziektedagen van uw werknemers op vakantiedagen kunnen inhouden, dan is het dus aan te raden om dit in de arbeidsovereenkomst op te nemen.
Naast het inhouden van ziektedagen op bovenwettelijke vakantiedagen zijn er ook andere manieren waarop u als werkgever de risico’s van (langdurig) ziekteverzuim van uw werknemers enigszins kunt beperken. Dit kan bijvoorbeeld door het invoeren van een goed ziekteverzuimbeleid. Russell Advocaten adviseert u daar graag over:
De feestdagen staan weer voor de deur, een tijd van vreugde en vrije dagen voor velen. Niet voor iedereen zijn deze dagen echter even betekenisvol.
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.