Wat gebeurt er wanneer uw werknemer ziek wordt tijdens zijn vakantieverlof? Of wanneer een langdurig zieke werknemer op vakantie wil? Lees het hier!
Het is alweer bijna herfstvakantie. Veel werknemers nemen vakantiedagen op om nog even de zon te kunnen opzoeken. Een goed moment om u als werkgever te verdiepen in het onderwerp ziekte tijdens de vakantie. Want wat gebeurt er eigenlijk wanneer uw werknemer ziek wordt tijdens zijn vakantieverlof? Of wanneer een langdurig zieke werknemer op vakantie wil? In dit artikel vertellen wij u wat u moet weten over de zieke werknemer en zijn vakantiedagen.
Het wettelijk aantal vakantiedagen is gelijk aan vier keer het aantal uren dat de werknemer per week werkt. Een fulltime werknemer heeft dus in ieder geval recht op 20 vakantiedagen. Per arbeidsovereenkomst of cao kan een hoger aantal overeengekomen worden. Deze dagen worden de bovenwettelijke vakantiedagen genoemd.
Wanneer een werknemer zich tijdens zijn vakantie ziek meldt, geniet hij niet langer vakantieverlof, maar ziekteverlof. De dagen waarop de werknemer ziek is hebben te gelden als ziektedagen. Er kunnen dus in beginsel geen vakantiedagen worden afgeschreven. De werknemer dient zich – ook vanuit het buitenland – zo snel mogelijk ziek te melden op de hiervoor gebruikelijke wijze. Als werkgever kunt u uw werknemer verzoeken een doktersverklaring te overleggen.
Zieke werknemers bouwen op dezelfde wijze vakantiedagen op als niet-zieke werknemers. Hierin wordt dus geen onderscheid gemaakt. Indien een zieke werknemer op vakantie wil, moet hij hiervoor toestemming vragen aan de werkgever. Als werkgever dient u dit in principe te accepteren, maar u mag hieraan wel de voorwaarde verbinden dat de werknemer instemt met het afschrijven van vakantiedagen, zodat er geen stuwmeer aan vakantiedagen ontstaat. Zorg ervoor dat u deze instemming schriftelijk vastlegt.
Let op: tijdens de vakantiedagen hebben zieke werknemers recht op 100% van het loon, dat zij zouden krijgen als zij gezond zouden zijn.
Tijdens ziekteverzuim bouwt een werknemer dus gewoon vakantiedagen op. In bepaalde gevallen is het wel mogelijk om (een deel van) de dagen waarop de werknemer afwezig is wegens ziekte in te houden op zijn vakantiedagen.
Wilt u meer informatie over zieke werknemers en vakantiedagen? Of heeft u andere juridische vragen met betrekking tot uw personeel? Neem dan contact met ons op:
De feestdagen staan weer voor de deur, een tijd van vreugde en vrije dagen voor velen. Niet voor iedereen zijn deze dagen echter even betekenisvol.
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.