Een arbeidsovereenkomst kan niet per direct worden beëindigd, behalve om een dringende reden. Met welke opzegtermijnen moet u als werkgever rekening houden?
De wet schrijft voor hoe lang de opzegtermijn moet zijn. Voor werkgevers is de termijn afhankelijk van de duur van het dienstverband:
De werknemer moet in principe altijd minimaal een maand van tevoren opzeggen.
Op deze hoofdregels zijn enkele uitzonderingen:
Wat betekent het als de werkgever meldt dat wordt opgezegd per 1 maart of dat het arbeidscontract zal eindigen op die datum? Wat is dan de laatste werkdag? Is dat 28 februari of 1 maart? Deze vraag kreeg de Hoge Raad recent te beantwoorden.
Het antwoord was eenvoudig. In de wet staat dat de arbeidsovereenkomst in principe op de laatste dag van de maand eindigt (art. 7:672 lid 1 BW). De opzegdatum is daarom de laatste dag van de maand waarin de opzegtermijn eindigt. Zo werd een statutair directeur op 30 januari ontslagen als bestuurder. De directeur had zich afgemeld voor de AvA waar dit besluit genomen werd. Op 1 februari werd het ontslagbesluit verzonden. Op dat moment ging de arbeidsrechtelijke opzegtermijn lopen. In dit geval was dat een maand. De opzegtermijn eindigde op 1 maart. De opzegdatum is de laatste dag van de maand, dus in dit geval was 31 maart de opzegdatum.
Op deze hoofdregel zijn een aantal uitzonderingen:
Als de werkgever opzegt tegen een datum die ligt voor de wettelijke opzegdatum, is sprake van een onregelmatige opzegging. De opzegging is dan wel geldig en ook de vervaltermijnen beginnen te lopen op de datum van de onregelmatige opzegging. Bij onregelmatige opzegging heeft de werknemer echter recht op schadevergoeding. Deze is gelijk aan het loon over de periode die ligt tussen de feitelijke opzegdatum en de wettelijke opzegdatum.
Wilt u weten welke opzegtermijn van toepassing is bij het einde van het contract met uw werknemers? Of heeft u juridische ondersteuning van een advocaat arbeidsrecht nodig bij het ontslag van een werknemer? De specialisten van Russell Advocaten zijn u graag van dienst. Ook bij andere geschillen met uw personeel. Neem contact met ons op:
De feestdagen staan weer voor de deur, een tijd van vreugde en vrije dagen voor velen. Niet voor iedereen zijn deze dagen echter even betekenisvol.
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.