Jan Dop

partner

Jan is advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht

jan.dop@russell.nl
+31 20 301 55 55

Tijdige adviesaanvraag OR bij overname of fusie

Publicatiedatum 3 mei 2018

Voordat een ondernemer besluit tot een fusie of overname dient hij hiervoor de ondernemingsraad tijdig om advies te vragen. Wanneer is de adviesaanvraag tijdig?

corporate- governance - social media

Een ondernemer dient voordat hij besluit tot een fusie of een overname de ondernemingsraad (OR) om advies te vragen. Indien een ondernemer de adviesaanvraag niet tijdig doet, kan hij door de Ondernemingskamer worden verplicht het besluit in te trekken. Het is dus van groot belang dat het adviestraject op de juiste wijze wordt doorlopen en de OR tijdig om advies wordt gevraagd. De grote vraag is wanneer de adviesaanvraag “tijdig” is gedaan.

Niet te vroeg, maar ook niet te laat

Deze vraag blijkt moeilijk te beantwoorden. Aan de ene kant dient het advies nog van ‘wezenlijke invloed’ te kunnen zijn op het te nemen besluit, terwijl aan de andere kant het voorgenomen besluit een zekere ‘concreetheid’ moet hebben. Wanneer is aan beide voorwaarden voldaan?

Concreetheid: niet te vroeg

Voor een ondernemer een besluit ter advisering voor de OR legt, moet hij dit besluit uiteraard onderzoeken en voorbereiden. Een besluit moet ook voldoende gemotiveerd zijn. Op deze manier zorgt hij er voor dat het voorgenomen besluit concreet is.

Wezenlijke invloed: niet te laat

Een ondernemer onderzoekt bij een voorgenomen fusie of overname vaak meerdere mogelijkheden. Indien hij de adviesaanvraag pas indient nadat hij een keuze heeft gemaakt uit de alternatieven, kan dit te laat zijn, maar dit hoeft niet het geval te zijn. Het advies van de OR kan namelijk nog steeds van wezenlijke invloed zijn. Van belang is wel dat de handelingen die de ondernemer in deze voorbereidende fase heeft verricht, omkeerbaar zijn. Daaruit blijkt immers dat de ondernemer ruimte laat voor een ander besluit dan hij zich heeft voorgenomen.

Uit recente beschikkingen van de Ondernemingskamer blijkt dat zodra een ondernemer afspraken met derden heeft gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van het voorgenomen besluit, de adviesaanvraag al snel te laat zal zijn. Zo bleek dat de OR in de gelegenheid moet zijn gesteld om advies uit te brengen voor het ondertekenen van een overeenkomst waarin een intentie van een voorgenomen fusie wordt uitgesproken (letter of intent). Een adviesaanvraag kan niet meer van wezenlijke invloed zijn, indien een overeenkomst is gesloten die bindende bepalingen met een boetebeding bevat en/of is opgenomen dat het advies van de OR, indien negatief, opzij wordt geschoven. De adviesaanvraag is daarmee gereduceerd tot een formaliteit.

Ons advies

Indien u als ondernemer van plan bent een besluit te nemen waarvoor de OR in de gelegenheid moet worden gesteld om advies uit te brengen, bevelen wij aan de OR tijdig te betrekken in de voorbereidingen. Ook kunt u een bijzondere geheimhoudingsplicht afspreken bij gevoelige onderhandelingen.

Meer informatie

Wilt u weten of een adviesaanvraag op tijd is ingediend? Of heeft u vragen over het adviesrecht en andere rechten van de ondernemingsraad? Neem dan contact met ons op:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Adviesrecht ondernemingsraad

    Het bestuur van een bedrijf is verplicht advies te vragen aan de ondernemingsraad voor een aantal belangrijke besluiten. Bij wat voor besluiten heeft de ondernemingsraad adviesrecht?

    Lees meer

    Ondernemingsraad: Geldt adviesrecht OR ook bij faillissement?

    Het bestuur van een bedrijf is verplicht advies te vragen aan de ondernemingsraad voor een aantal belangrijke besluiten. Geldt dit adviesrecht ook tijdens het faillissement van de onderneming?

    Lees meer

    Goed bestuur: Het adviesrecht van de ondernemingsraad

    Het bestuur van een bedrijf is verplicht advies te vragen aan de ondernemingsraad voor een aantal belangrijke besluiten. Om wat voor besluiten gaat het?

    Lees meer

    Verschillen tussen de franchise- en de distributieovereenkomst

    De franchiseovereenkomst en de distributieovereenkomst lijken veel op elkaar, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Welke gevolgen heeft het als u een franchiseovereenkomst sluit, terwijl dit eigenlijk een distributieovereenkomst is of omgekeerd? Hoe kunt u dit misverstand voorkomen?

    Lees meer

    WBTR: zorg dat de statuten van uw vereniging en stichting op orde zijn vóór 1 juli 2026

    Op 1 juli 2026 loopt een deel van het overgangsrecht van de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) af. Dit heeft vooral gevolgen voor het stemrecht van bestuurders of commissarissen van verenigingen en stichtingen. Wanneer moet u uw statuten aanpassen?

    Lees meer

    Corporate governance: compliance

    Een belangrijk onderdeel van de corporate governance is het naleven van de verschillende regels die voor de onderneming gelden: compliance. Hoe zorgt u dat uw bedrijf compliant wordt en blijft?

    Lees meer