Reinier Russell

managing partner

Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven

reinier.russell@russell.nl
+31 20 301 55 55

Contracten: Wat als uw klant niet betaalt?

Publicatiedatum 13 juni 2017

Deze 5 stappen kunt u ondernemen als uw klant niet betaalt!

wanbetaler-social-media.a3aa9e

Bijna alle ondernemingen krijgen er vroeg of laat mee te maken: een klant die niet betaalt. Welke stappen kunt u nemen ter incassering van een vordering?

Stap 1: Contact opnemen met de klant

Allereerst is het handig om één of meerdere betalingsherinneringen naar de schuldenaar sturen. Het kan zomaar zijn dat de factuur is vergeten of niet is aangekomen.

Als de klant aangeeft de vordering niet in één keer te kunnen voldoen, kunt u een betalingsregeling treffen, waarbij u afspreekt dat de schuld in termijnen zal worden afgelost.

Stap 2: Versturen sommatiebrief

Als de klant ondanks de herinneringen nog steeds niet betaalt, kunt u een sommatiebrief versturen. In deze brief verzoekt u de debiteur dringend om het bedrag (inclusief rente), binnen 15 dagen na ontvangst van de brief, alsnog te betalen. Daarnaast geeft u aan dat, als niet aan het betalingsverzoek wordt voldaan, ook de (buiten)gerechtelijke incassokosten in rekening zullen worden gebracht. Het is verstandig om de brief zowel normaal als aangetekend te versturen, zodat u zeker weet dat de brief is ontvangen en u dit ook kunt bewijzen.

Indien na 15 dagen nog niet is betaald, is het aan te raden om een tweede sommatiebrief te sturen. Hierin vermeldt u dat u de klant zult dagvaarden als betaling uitblijft, en dat ook de proceskosten voor rekening van de schuldenaar zullen komen.

Stap 3: Recht van reclame, retentierecht, opschorting

Om druk uit te oefenen op de klant, kunt u onder bepaalde voorwaarden een aantal rechten inroepen, namelijk het:

  • Recht van reclame
  • Retentierecht
  • Opschortingsrecht

Als u goederen verkoopt, kunt u het aan de debiteur verkochte goed terugvorderen met een beroep op het recht van reclame. Bij het retentierecht houdt u een goed van de klant onder u, totdat de factuur is betaald. Als u zelf een verplichting heeft richting uw klant, kunt u deze verplichting opschorten totdat de rekening is betaald.

Stap 4: Faillissement aanvragen

Om de schuldenaar tot betaling te bewegen, kunt u ook zijn faillissement aanvragen (of hiermee dreigen). De schuldenaar zal er over het algemeen alles aan willen doen om een faillissement te voorkomen en zal zich daarom genoodzaakt voelen te betalen.

Stap 5: Naar de rechter

Wanneer de klant alsnog niet betaalt, kunt u naar de rechter stappen. Hiervoor geldt een aantal stappen:

Conservatoir beslag

Bij conservatoir beslag wordt beslag gelegd op vermogen of goederen van de schuldenaar. Hiermee voorkomt u dat de schuldenaar tijdens een gerechtelijke procedure zijn vermogen wegsluist, waardoor er niks overblijft voor de betaling van uw vordering. Daarnaast kan conservatoir beslag worden gebruikt als een drukmiddel om de klant alsnog tot betaling te bewegen. Hij kan namelijk niet bij het vermogen/bezit waarop beslag is gelegd, en zal zo snel mogelijk daarover weer de beschikking willen hebben.

Beslag kan bijvoorbeeld worden gelegd op inventaris en bankrekeningen, maar ook op loon of uitkeringen.

Starten bodemprocedure

Na het leggen van conservatoir beslag moet u binnen een door de rechter te bepalen termijn (meestal binnen 14 dagen) een bodemprocedure starten. Dit doet u door de debiteur te dagvaarden. Indien de rechter de vordering toewijst in de bodemprocedure, dan kan het conservatoir beslag overgaan in executoriaal beslag.

Executoriaal beslag

Met een toewijzend vonnis kan de deurwaarder beslag leggen op het vermogen of de goederen van de schuldenaar. Met de opbrengst – eventueel na executie van de inbeslaggenomen goederen – kan uw vordering (gedeeltelijk) worden voldaan.

Wat kunnen wij voor u doen?

Voor alle incassoaangelegenheden kunt u terecht bij Russell Advocaten. Graag helpen wij u te beoordelen hoe uw schuldenaar het beste tot betaling kan worden bewogen. Vervolgens kunnen wij het bij uw situatie passende incassotraject in gang zetten en dit in goede banen leiden. Neem contact met ons op:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Contracten: Vergoeding bij te late betaling: wat kunt u vorderen?

    Schuldeisers hebben recht op wettelijke (handels)rente over de periode dat een wanbetaler te laat is met betalen. Daarnaast kan in het contract een boete staan op het overschrijden van de betalingstermijn. Mag de schuldeiser zowel de contractuele boete als de wettelijke (handels)rente vorderen?

    Lees meer

    Contracten: Wanbetaler laten opdraaien voor incassokosten? Gebruik de veertiendagenbrief!

    Heeft u incassokosten gemaakt om een vordering op een consument betaald te krijgen? Welke kosten dient de wanbetaler aan u te vergoeden? Wat moet u hiervoor doen?

    Lees meer

    Turboliquidatie

    Turboliquidatie is een snelle manier om een rechtspersoon te beëindigen. Van de regeling werd echter ook misbruik gemaakt, waardoor schuldeisers werden benadeeld. Een nieuwe wet moet dit voorkomen. Aan welke eisen dient een turboliquidatie voortaan te voldoen? En welke mogelijkheden hebben schuldeisers om hun vorderingen te innen?

    Lees meer

    4 stappen om een BV te beëindigen

    Ondernemers kunnen verschillende redenen hebben om te stoppen met hun onderneming. De verwachte winsten kunnen tegenvallen, een pensioen komt in zicht of er komt een einde aan een samenwerking (joint venture). Waar moeten ondernemers op letten bij het beëindigen van een onderneming?

    Lees meer

    Buitenlands vonnis in Nederland

    Het tenuitvoerleggen van vonnissen is in beginsel een nationale zaak. Maar hoe zit dit als het geschil al bij een buitenlandse rechter is behandeld. Kan dit buitenlandse vonnis in Nederland ten uitvoer worden gelegd of is dit niet mogelijk?

    Lees meer

    Afrikaans masker blijkt miljoenen waard. Kan de verkoper de verkoop ongedaan maken?

    Een Afrikaans masker dat voor 150 euro was verkocht bracht op een veiling 4,2 miljoen euro op. Konden de Franse verkopers de verkoop ongedaan maken? Hoe zou deze zaak in Nederland zijn afgelopen?

    Lees meer