Een prikklok voor werknemers is in Nederland niet verplicht. De werkgever moet wel de daadwerkelijke werk- en rusttijden van het personeel bijhouden. Doel hiervan is om controle op de naleving van de arbeidstijdenregelgeving mogelijk te maken. Bij ontbreken van deze administratie kan een boete worden opgelegd.
Een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie heeft nogal wat beroering veroorzaakt: de prikklok zou weer terug moeten komen. Dit klopt en toch klopt het niet. In Nederland is het namelijk al vele jaren verplicht om de daadwerkelijke werk- en rusttijden van het personeel bij te houden. Doel hiervan is om controle op de naleving van de arbeidstijdenregelgeving mogelijk te maken.
Hierin is vastgelegd hoeveel uren een werknemer aaneengesloten mag werken, wanneer deze pauzes moet nemen en hoeveel rusttijd er tussen diensten moet zijn. Voor jongeren en bepaalde beroepsgroepen gelden afwijkende regelingen. Voor werknemers die meer dan drie maal het minimumloon verdienen geldt de arbeidstijdenwetgeving niet.
Per werknemer moet worden geregistreerd:
De wijze waarop de registratie plaatsvindt is vormvrij. Het kan dus een prikklok zijn, maar het mag ook op andere wijze plaatsvinden. De administratie moet ten minste 52 weken worden bewaard.
Indien een deugdelijke administratie ontbreekt, kan meteen een boete worden opgelegd. Indien de administratie niet deugt, maar inspectie toch mogelijk is, kan eerst een waarschuwing worden opgelegd. Inspectie en boeteoplegging in Nederland vindt in de praktijk vooral plaats als er misstanden zijn gemeld door werknemers of op andere wijze bekend zijn geworden.
Wilt u meer weten over de arbeidstijdenwetgeving? Of zoekt u een oplossing voor een arbeidsgeschil? Neem dan contact met ons op:
Bij overtreding van de wettelijke arbeidstijden kan uw bedrijf worden beboet en zelfs stilgelegd. Wat zijn de regels en hoe kunt u hieraan voldoen?
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.