Reinier Russell

managing partner

Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven

reinier.russell@russell.nl
+31 20 301 55 55

Jan Dop

partner

Jan is advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht

jan.dop@russell.nl
+31 20 301 55 55

Integriteitsbeleid binnen uw onderneming

Publicatiedatum 19 juli 2017

Hoe creëert u een transparante, open en professionele bedrijfscultuur, waarin voor iedereen duidelijk is welk gedrag passend is en wat niet-ethisch handelen is?

witwassen

Steeds vaker zien wij dat managers van ondernemingen worden ontslagen vanwege schendingen van de gedragscode. Denk bijvoorbeeld aan betrokkenheid bij een schandaal, (seksuele) intimidatie, fraude of het lekken van bedrijfsgevoelige informatie. Dit heeft mede te maken met een toegenomen maatschappelijke aandacht voor dit soort overtredingen en het zerotolerancebeleid dat vele ondernemingen vandaag de dag hanteren.

U wilt natuurlijk dat al uw werknemers integer handelen, maar zeker de grote spelers binnen uw onderneming moet u kunnen vertrouwen. Een bestuurder waartegen een integriteitsonderzoek loopt, terwijl hij tegelijkertijd een voorbeeld moet zijn voor uw werknemers, kan immers voor lastige situaties zorgen.

Hoe zorgt u als ondernemer ervoor dat iedereen die handelt uit naam van uw onderneming, zowel binnen de organisatie als naar buiten toe, handelt op de door u gewenste wijze?

Tip voor de praktijk

Het advies van onze advocaten is om een integriteitsbeleid te laten opstellen. Hierin presenteert u de kernwaarden van uw onderneming en neemt u gedragsregels op.

Waarom een integriteitsbeleid?

  • Met een integriteitsbeleid kunt u duidelijk maken welke normen en waarden u wenst uit te dragen.
  • Een integriteitsbeleid kan bijdragen aan het moreel besef van de personen binnen de onderneming.
  • Het beleid geldt voor iedereen die hiermee akkoord is gegaan.
  • In het geval van integriteitsdilemma’s kan de integriteitscode uitkomst bieden.
  • Het beleid zorgt voor duidelijkheid over het verloop van procedures.
  • In het beleid kunnen sancties worden opgenomen, die kunnen worden opgelegd bij overtreden van de gedragsregels.
  • In een eventueel geschil met een werknemer over niet-ethisch gedrag staat u sterker indien uw onderneming een kenbaar integriteitsbeleid hanteert.

Het integriteitsbeleid kan een apart document zijn of worden opgenomen als onderdeel van een personeelshandboek/gedragscode. Daarin kunt u onder andere ook een socialmediabeleid opnemen.

Wat kunnen wij voor u doen?

Russell Advocaten helpt ondernemingen en hun bestuurders onderzoek te doen (fact finding/integriteitsonderzoek) naar en procedures te voeren over integriteitskwesties binnen ondernemingen. Daarnaast adviseren onze advocaten over wat u vooraf kunt doen om de door u gewenste werkomgeving te creëren. Bijvoorbeeld het opstellen, invoeren en handhaven van een gedegen integriteitsbeleid. Neem contact met ons op:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Feitenonderzoek door advocaat

    Bij onregelmatigheden of een #MeToo-kwestie binnen uw bedrijf stappen ondernemen? Zorg dan eerst dat alle feiten op tafel komen met behulp van een zorgvuldig feitenonderzoek!

    Lees meer

    #MeToo op het werk: 4 tips

    Wat kunt u doen om seksuele intimidatie op de werkvloer te voorkomen? En wat moet u als werkgever doen als dit onverhoopt toch gebeurt?

    Lees meer

    Ontslag wegens disfunctioneren: 7 stappen voor werkgevers

    Als werkgevers het dienstverband van een werknemer willen beëindigen wegens disfunctioneren, moeten ze een aantal stappen nemen voordat ze dit mogen doen. Welke stappen moeten ze ondernemen?

    Lees meer

    Werknemer of zzp’er: wanneer is iemand ondernemer?

    Nu de Belastingdienst weer de Wet DBA handhaaft, is deze vraag nog belangrijker geworden. In een recente uitspraak over Uber-chauffeurs heeft de Hoge Raad extra handvatten gegeven om te bepalen of iemand zzp’er is.

    Lees meer

    Wat kan de ondernemingsraad doen om de sociale veiligheid binnen de onderneming te bevorderen?

    De ondernemingsraad heeft een belangrijke taak als het gaat om de arbeidsomstandigheden in de onderneming, inclusief de sociale veiligheid. Welke instrumenten heeft de OR om te zorgen voor een veilige bedrijfscultuur?

    Lees meer

    Ontslag wegens bedrijfseconomische redenen: 4 stappen voor werkgevers

    Werknemers moeten ontslaan omdat het bedrijf in economisch zwaar weer is gekomen is een bittere ervaring. Nog vervelender wordt dit als u hierbij in ingewikkelde juridische problemen verzeild raakt. Met welke punten dient u als werkgever rekening te houden als u werknemers moet ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen?

    Lees meer