Reinier Russell

managing partner

Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven

reinier.russell@russell.nl
+31 20 301 55 55

Jan Dop

partner

Jan is advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht

jan.dop@russell.nl
+31 20 301 55 55

Goed bestuur: Het adviesrecht van de ondernemingsraad

Publicatiedatum 24 maart 2016

Wanneer moet een ondernemer advies vragen aan de ondernemingsraad? Bij belangrijke bedrijfsbesluiten als reorganisaties, fusies, grote investeringen en benoeming/ontslag van bestuurders.

works-councils

Adviesrecht

De ondernemer moet advies vragen aan de ondernemingsraad (OR) voordat hij bepaalde besluiten neemt. De OR kan daardoor het beleid van het bestuur actief toetsen, proberen te beïnvloeden en de belangen van de werknemers behartigen. Deze verplichting geldt alleen wanneer het bedrijf meer dan 50 werknemers telt en dus een OR moet hebben.

De adviesplicht geldt voor onder andere voorgenomen besluiten tot:

  • overdracht van (een deel van) de onderneming;
  • inkrimping, uitbreiding of beëindiging van (een belangrijk deel) van de werkzaamheden;
  • het doen van belangrijke investeringen ten behoeve van de onderneming;
  • benoeming of ontslag van een bestuurder van de onderneming.

Waaraan moet een verzoek tot advies voldoen?

  1. Het advies moet worden gevraagd door de bestuurder(s) van de onderneming, omdat het bestuur de ondernemer in het overleg tegenover de OR vertegenwoordigt.
  2. Het advies moet op een zodanig tijdstip worden gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Het bestuur dient zich tot de OR te wenden als de interne voorbereiding van het besluit zover gevorderd is dat het bestuur een samenhangend overzicht van mogelijke gevolgen kan presenteren. In een overlegvergadering kan de OR het bestuur om een nadere toelichting of informatie vragen.
  3. De OR moet over de informatie beschikken die hij nodig heeft om over het voorgenomen besluit te kunnen beoordelen. Hiertoe behoren in ieder geval:
    1. de motieven voor het besluit;
    2. de te verwachten gevolgen van het besluit voor het personeel;
    3. de maatregelen die het bestuur in verband met die gevolgen denkt te nemen.

Termijn voor advies

Het bestuur zal de OR een redelijke termijn voor de advisering moeten gunnen. Het zal van de omstandigheden afhangen welke termijn in een adviesprocedure redelijk is.

Het nemen van besluiten zonder het advies van de OR af te wachten is niet zonder risico. De Ondernemingskamer heeft ondernemers om die reden verschillende keren veroordeeld het desbetreffende besluit in te trekken.

Besluit in afwijking van het advies

Op het moment dat – na het (negatieve) advies van de OR of het uitblijven van een advies – het bestuur het besluit neemt, zal het bestuur de OR zo spoedig mogelijk van dat besluit schriftelijk in kennis moeten stellen. Als het bestuur het advies van de OR niet opvolgt, zal het tevens moeten uitleggen waarom van het advies is afgeweken. Daarbij moet het bestuur ingaan op de specifieke bezwaren in het advies van de OR.

Opschorten van het besluit

Het bestuur is verplicht de uitvoering van het besluit op te schorten tot een maand na de dag waarop de OR van het besluit in kennis is gesteld. Binnen deze maand moet de OR beslissen of zij tegen het besluit in beroep wil gaan bij de Ondernemingskamer.

Actie

  • Controleer tijdig of u voor een voorgenomen besluit binnen uw onderneming advies moet vragen aan de OR.
  • Indien ja, stel de OR tijdig in de gelegenheid schriftelijk advies uit te brengen en controleer of uw adviesaanvraag aan alle procedurele vereisten voldoet.
  • Win juridisch advies in wanneer u onbekend bent met vereisten van de adviesprocedure, de OR negatief heeft geadviseerd (of zal adviseren dan wel geen reactie geeft) en/of u een bestuursbesluit moet motiveren.

Meer informatie

Heeft u vragen over het adviesrecht en de andere bevoegdheden van de ondernemingsraad, of andere vragen over ondernemingsrecht en medezeggenschap? Neem dan contact op met ons:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Ruzie met mijn medeaandeelhouder – wat zijn de opties?

    Een geschil tussen aandeelhouders kan tot problemen leiden binnen de onderneming. Bij een 50/50 verdeling van de aandelen kan de besluitvorming zelfs onmogelijk worden en in het ergste geval het voortbestaan van de onderneming in gevaar brengen. Hoe wordt een dergelijk geschil opgelost?

    Lees meer

    Het gebruik van algemene voorwaarden

    Het gebruik van algemene voorwaarden is niet meer weg te denken. Contractspartijen verwijzen met kleine lettertjes naar hun eigen algemene voorwaarden met daarin veelal gunstige bedingen ten behoeve van zichzelf. Maar wat is de kracht van algemene voorwaarden? En waar moet op worden gelet bij het gebruik daarvan?

    Lees meer

    Veranderingen in het arbeidsrecht per 1 januari 2025: wat moet je weten?

    De start van een nieuw jaar brengt niet alleen nieuwe voornemens en volle sportscholen mee, maar ook belangrijke wijzigingen in wet- en regelgeving. Hier bespreken we de belangrijkste veranderingen in het arbeidsrecht om op te letten als werkgever of werknemer.

    Lees meer

    Een inclusief feestdagenbeleid

    De feestdagen staan weer voor de deur, een tijd van vreugde en vrije dagen voor velen. Niet voor iedereen zijn deze dagen echter even betekenisvol.

    Lees meer

    4 November 2024: Dutch Labour Law Basics for Diplomats

    On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.

    Lees meer

    2 October 2024: Labor and Employment Client Seminar by Primerus

    On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.

    Lees meer