Farhana is advocaat arbeidsrecht voor internationale en nationale ondernemers
farhana.mahabali@russell.nl +31 20 301 55 55Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Na jaren van uitstel zal de Belastingdienst komend jaar standaard gaan beoordelen of overeenkomsten van opdracht mogelijk arbeidsovereenkomsten zijn en er dus loonbelasting moet worden betaald. In een perspectiefnota en een handhavingsplan legt de Belastingdienst uit waarom zij hiervoor kiest en hoe zij dit mogelijk wil maken.
Door nu echt de regelgeving voor de kwalificatie van opdracht- en arbeidsovereenkomsten te handhaven wil de Belastingdienst twee problemen aanpakken. Het bekendste hiervan is het bestrijden van schijnzelfstandigheid waarbij werknemers opdrachtnemers zijn geworden en zo hun arbeidsrechtelijke bescherming kwijtraken. Daar is in de huidige overspannen arbeidsmarkt bijgekomen dat er ook werknemers zijn die willen afdwingen dat zij als opdrachtnemer in dienst worden genomen zodat zij minder belasting over hun verdiensten hoeven af te dragen.
Om handhaving mogelijk te maken zet de Belastingdienst in op drie sporen:
In de handhavingsstrategie voor 2024 is er veel ruimte voor voorlichting en analyse van situaties. In eerste instantie zal de Belastingdienst bij een onjuiste kwalificatie van een overeenkomst vooral inzetten op het voor de toekomst juist kwalificeren van die overeenkomst. Dat kan door het geven van een aanwijzing. Sancties worden eigenlijk alleen opgelegd als sprake is van het bewust onjuist kwalificeren van een overeenkomst of als een aanwijzing van de Belastingdienst niet wordt opgevolgd.
De belangrijkste verandering per 1 januari 2025 is dat de aanwijzing gaat vervallen. Bedrijven en zzp’ers moeten dan meteen hun overeenkomsten aanpassen en de Belastingdienst kan naheffingsaanslagen opleggen. Deze naheffingen kunnen ook worden opgelegd over het tijdvak dat de Belastingdienst de Wet DBA niet heeft gehandhaafd.
De Belastingdienst heeft het zelf over een “ambitie” om per 1 januari 2025 te gaan handhaven en die slag om de arm lijkt verstandig. De reden voor het herhaaldelijk uitstel van de handhaving is dat de Wet DBA onvoldoende duidelijk maakt wat het verschil is tussen een zzp’er en een werknemer. Dat probleem is nog steeds niet opgelost. De Deliveroo-uitspraak bevat een groot aantal aandachtspunten voor het bepalen of een overeenkomst een arbeidsovereenkomst is of een overeenkomst van opdracht, maar een dergelijke holistische benadering biedt geen snelle en eenduidige antwoorden.
Ook is inmiddels duidelijk dat de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden, die de Deliveroo-uitspraak in wetgeving om moet zetten, niet voor 1 januari 2026 in werking zal treden en mogelijk zelfs later. Het is zelfs de vraag of dit wetsvoorstel doorgezet zal worden aangezien NSC en VVD al hebben aangegeven de wet te willen splitsen om zo beter onderscheid te kunnen maken tussen schijnzelfstandigen die extra bescherming nodig hebben en zzp’ers die bewust voor extra vrijheid kiezen. De gewenste voorspelbaarheid lijkt daarom een lastig te behalen doel.
Ondanks deze voorbehouden doen bedrijven er goed aan om met handhaving per 1 januari 2025 rekening te houden, zeker gezien de mogelijkheid van naheffingen over de eerdere periode.
Heeft u vragen over de wet DBA? Of wilt u dat wij beoordelen of uw overeenkomst van opdracht mogelijk toch een arbeidsovereenkomst is? Wij zijn u graag van dienst. Ook bij andere vragen of geschillen over arbeidsrecht staan wij werkgevers en ondernemers bij. Neem contact met ons op:
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.
De hoogte van het wettelijk minimumuurloon verandert ieder half jaar. Wat zijn de nieuwe bedragen per 1 juli 2024?
Bij vertrek van een statutair bestuurder/aandeelhouder moet ook een eventuele participatie in de onderneming worden afgewikkeld. Dan kan discussie ontstaan over de waarde van deze participatie, afhankelijk van de vraag of de bestuurder geldt als good leaver of bad leaver. Waar moeten bedrijven en bestuurders op letten bij de uitleg van een leaverregeling?
Een werkgever kan in de arbeidsovereenkomst een ontbindende voorwaarde opnemen. Dit kan echter slechts bij uitzondering. Aan welke eisen moet een ontbindende voorwaarde voldoen? Heeft de werknemer recht op een transitievergoeding als de ontbindende voorwaarde intreedt?
De regering heeft haar plannen voor de aanscherping van het concurrentiebeding uitgewerkt in een wetsvoorstel. Wat zijn de voorgestelde voorwaarden voor een geldig beroep op een concurrentiebeding? Welke gevolgen heeft het voorstel voor bestaande bedingen?
Hoe verloopt het OR-werk dit jaar? Hebben jullie als ondernemingsraad veel advies- en instemmingsaanvragen? Vinden de wettelijk verplichte overlegvergaderingen met de ondernemer plaats? Kijk met onze korte checklist naar jullie samenwerking met de ondernemer.