Jan Dop

partner

Jan is advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht

jan.dop@russell.nl
+31 20 301 55 55

Mag een werkgever werknemers testen op alcohol en drugs?

Publicatiedatum 9 mei 2019

Nee, in principe mag dit niet. Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) mogen werkgevers niet zomaar gezondheidsgegevens verwerken van werknemers. Dat mag alleen als de wet dit voorschrijft. De rechter kan de uitkomst van alcohol- en drugstesten wel meenemen in de beoordeling van een ontslagzaak, maar hoeft dat niet te doen.

wijnglas - social media

Onze tips:

  • Stel protocollen/gedragsregels op waarin staat dat het gebruik van alcohol en dergelijke op werk verboden is.
  • Zorg dat u protocollen en gedragsregels consequent handhaaft.
  • Probeer zonder medische tests erachter te komen of uw werknemer onder invloed aan het werk is. Schakel zo nodig de bedrijfsarts in.

Welk belang heeft een onderneming bij testen?

Het is voor bedrijven een zwaarwegend belang dat de veiligheid op de werkvloer is gewaarborgd. Gebruik van alcohol, drugs en geneesmiddelen kan dit in gevaar brengen. Daarom wordt doorgaans het onder invloed hiervan zijn onder werktijd verboden. Een inbreuk op dit verbod kan reden zijn voor ontslag, al dan niet op staande voet.

Welke risico’s loop ik?

Testen op alcohol of drugs zonder wettelijke grondslag is een schending van de AVG. Wie zonder wettelijke reden een test afneemt kan worden beboet door de Autoriteit Persoonsgegevens. Een wettelijke uitzondering geldt met name voor personen die een risicovol beroep uitoefenen. Denk bijvoorbeeld aan piloten of machinisten. Er bestaat geen wettelijke uitzondering voor het bedienen van machines.

Wat kan ik als werkgever wel doen tegen alcohol en drugsgebruik?

Of iemand onder invloed aan het werk is of wil gaan, kunt u proberen te achterhalen via andere methodes, zoals controle van de adem, reactievermogen en evenwicht. Blijkt daaruit dat de werknemer waarschijnlijk onder invloed is, dan kunt u deze de toegang tot het werk weigeren. Blijkt het probleem structureel, dan kunt u de bedrijfsarts inschakelen.

Ook kunt u in het kantoorhandboek, personeelsreglement en het HR-beleid gedragsregels en protocollen opnemen. Hierin moet staan dat het onder invloed zijn van alcohol of andere middelen tijdens werktijd niet is toegestaan. De werknemers dienen dit voor kennisneming te tekenen. De gedragsregels en protocollen moeten vervolgens wel consequent worden gehandhaafd.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over het inzetten van controlemiddelen op de werkvloer? Of wilt u dat wij voor u een personeelsreglement of kantoorhandboek samenstellen of controleren? Neem dan contact op met ons:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Bedrijfsfeesten en alcohol: risico’s en tips

    Het jaar afsluiten of beginnen met een kerstborrel of een nieuwjaarsborrel voor de werknemers is een mooie traditie. Helaas kan dit ook tot vervelende juridische problemen leiden. Hoe voorkomt u dit?

    Lees meer

    Personeel: mag je een dronken werknemer ontslaan?

    Een werknemer die dronken op het werk komt of die vanwege een alcoholverslaving geregeld niet op het werk verschijnt kan niet zomaar ontslagen worden. In zijn noot voor het juridische tijdschrift JAR legt mr. Jan Dop uit waar de werkgever bij ontslag wegens alcoholgebruik op moet letten.

    Lees meer

    Ontslag wegens alcoholgebruik: wat zijn de regels?

    Een werknemer die dronken op het werk komt of die vanwege alcoholverslaving/alcoholisme geregeld niet op het werk verschijnt kan niet zomaar ontslagen worden. In zijn noot voor het juridische tijdschrift JAR legt mr. Jan Dop uit waar de werkgever bij ontslag wegens alcoholgebruik op moet letten en wat er veranderd is door de Wet werk en zekerheid (Wwz).

    Lees meer

    4 November 2024: Dutch Labour Law Basics for Diplomats

    On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.

    Lees meer

    2 October 2024: Labor and Employment Client Seminar by Primerus

    On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.

    Lees meer

    24 September 2024: Risk management: social media in the company

    On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.

    Lees meer