Paul is een zeer ervaren, creatief en vasthoudend procesadvocaat
paul.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Het BNR-programma “Ask me anything” had op 21 oktober 2016 een uitzending over illegale kunsthandel. Uiteraard spraken zij hierin ook met mr. Paul W.L. Russell vanuit New York, waar hij onder andere ter gelegenheid van de beurs TEFAF New York was. Mr. Russell, een van onze specialisten in kunst en recht, beantwoordde vragen over enkele aspecten van de diefstal van kunst, namelijk verjaring, de geringe mogelijkheden om gestolen kunst te verkopen en de verzekering van kunstwerken, met name door musea bij uitlening.
U kunt de uitzending hier beluisteren: https://www.bnr.nl/player/audio/10050825/10312416. Het gesprek met mr. Russell begint op 14:00.
Russell Advocaten is al vele jaren toonaangevend op het terrein van kunst en recht. De kunsthandel en roofkunst vormen een belangrijk onderdeel van onze praktijk.
In his interview on “Hidden Gems – Treasured artwork adds to allure of Netherlands”, Reinier Russell talks about how artworks still reflect the spirit of the Golden Age and where they can be found.
Een nieuwe verordening van de EU verplicht iedereen die cultuurgoederen in de EU wil invoeren om over een invoervergunning te beschikken of een importeursverklaring in te dienen. Wanneer is welk document nodig? En wat zijn de gevolgen hiervan voor kunsthandelaren, galeries, veilinghuizen en verzamelaars, zowel binnen als buiten de EU?
Een Afrikaans masker dat voor 150 euro was verkocht bracht op een veiling 4,2 miljoen euro op. Konden de Franse verkopers de verkoop ongedaan maken? Hoe zou deze zaak in Nederland zijn afgelopen?
Na negen jaar is er eindelijk duidelijkheid naar wie de schatten van de Krim moeten. Volgens de Hoge Raad moeten zij naar de staat Oekraïne, de eigenaar en beheerder van de archeologische voorwerpen die in 2014 in bruikleen waren gegeven aan het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Hoe is de Hoge Raad tot oordeel gekomen?
Het nieuws dat een medewerker kunst uit het British Museum zou hebben gestolen was reden voor Nieuwsuur om mr. Paul W.L. Russell te interviewen. Omdat dergelijke diefstallen vaker voorkomen is het van belang dat musea hun collectie goed beheren en beschermen. Waar moeten zij in het bijzonder op letten?
Wanneer is sprake van 230a-bedrijfsruimte en wanneer van 290-bedrijfsruimte? Wat betekenen deze termen eigenlijk? En vooral: welke gevolgen heeft dit verschil voor verhuurders en huurders van deze bedrijfsruimte?