Reinier Russell

managing partner

Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven

reinier.russell@russell.nl
+31 20 301 55 55

Contracten: Het ontbinden van een (koop)overeenkomst

Publicatiedatum 28 juli 2016

Wat kunt u doen wanneer u een contract sluit en de wederpartij niet levert, niet tijdig levert, een verkeerd of gebrekkig product levert? Of wanneer deze zich op een andere manier niet aan de overeenkomst houdt?

ontbinden-social-media.01a374

Indien twee partijen een overeenkomst sluiten gaan zij er beiden van uit dat de afspraken netjes worden nagekomen en dat er geen problemen ontstaan. Toch komt het regelmatig voor dat het misgaat. Een van beide partijen levert niet of niet op tijd. Ook kan het gebeuren dat een verkeerd of gebrekkig product wordt geleverd of dat een partij zich op een andere manier niet aan de overeenkomst houdt. En dan?

Ontbinding

Indien de wederpartij de overeenkomst niet op de vooraf beoogde wijze nakomt kunt u de overeenkomst onder bepaalde voorwaarden te ontbinden. Welke voorwaarden zijn dat?

  1. Een van beide partijen moet zijn tekort geschoten in de nakoming van de overeenkomst. Dit moet een essentiële tekortkoming zijn. Wanneer een bakker bijvoorbeeld 10 kilo meel bestelt en achteraf blijkt dat er maar 9955 gram is geleverd is dit onvoldoende reden om de overeenkomst te ontbinden.
  2. Nakoming moet niet meer mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat er geen vervangend product is of er een harde deadline is verstreken. Denk aan een bruidstaart die vóór 15:00 uur bezorgd moest zijn maar die onderweg is gesneuveld. U kunt niet direct tot ontbinding overgaan indien de nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is. Dat is bijvoorbeeld het geval als het juiste product alsnog geleverd kan worden. In die situatie moet u de leverancier de kans geven om binnen een bepaalde termijn alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen.

Hoe ontbindt u een koopovereenkomst?

Dit kan door schriftelijk aan de wederpartij te melden dat u de overeenkomst ontbindt. Indien deze de ontbinding accepteert is de overeenkomst vanaf dat moment ontbonden. Indien de wederpartij de ontbinding niet accepteert, kunt u de rechter vragen om de ontbinding uit te spreken.

De gevolgen van de ontbinding

Na ontbinding moeten partijen zo veel mogelijk de situatie van voor het aangaan van de overeenkomst herstellen. Zij moeten alle leveringen en betalingen ongedaan maken. Wanneer de koper het gekochte product terugbrengt moet de verkoper de betaalde prijs teruggeven. Maar wat moet er dan precies teruggeven worden als de koper het product niet meer kan teruggeven? Of alleen in slechtere staat dan hij het heeft gekocht? Moet de verkoper dan toch de volledige koopprijs teruggeven aan de koper?

Teruggave niet mogelijk

In sommige gevallen kan de koper het product niet meer teruggeven. Dan zal deze een vervangende schadevergoeding moeten betalen aan de verkoper. Zo deed zich recent de situatie voor van een koper van een motorboot die de overeenkomst wilde ontbinden, omdat de boot mankementen vertoonde. De rechter ontbond de overeenkomst en oordeelde dat de koper zijn geld terug kreeg. De rechter vergat echter daarbij te vermelden dat de koper de boot terug moest leveren. De verkoper wilde de uitspraak door de rechter laten aanvullen, maar de koper had de boot inmiddels verkocht. Teruggave was dus niet meer mogelijk.

De Hoge Raad oordeelt uiteindelijk dat de koper er rekening mee had moeten houden dat hij de boot behoorde terug te geven. Daarom moet hij een vervangende schadevergoeding betalen. Als deze schadevergoeding wordt gebaseerd op de waarde van de boot, dan zal de verkoper echter minder geld krijgen dan de verkoopprijs die hij moet terugbetalen.

Product minder waard geworden

Het kan ook zo zijn dat teruggave nog wel mogelijk is, maar dat het product inmiddels door de koper is gebruikt en daardoor is beschadigd of anderszins minder waard is geworden. Deze situatie deed zich voor bij de online verkoop van mobiele telefoons. Enkele providers boden telefoons aan voor een all-in prijs. Zij vermeldden daarbij niet wat de klant feitelijk zou betalen voor de mobiele telefoon.

Volgens de Hoge Raad was dit niet toegestaan omdat het koop op afbetaling was. Gedupeerde klanten mochten daarom de overeenkomst ontbinden voor het gedeelte dat de koop van de telefoon betrof. Zij konden hun toestel terugsturen in de staat waarop het toestel zich op dat moment bevond en kregen al het geld terug. Voor het gebruik van het toestel mocht de provider geen vergoeding vragen.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de voorwaarden voor ontbinding van een overeenkomst? Of heeft u andere vragen over het nakomen van contracten, neem dan contact op met Russell Advocaten:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Turboliquidatie

    Turboliquidatie is een snelle manier om een rechtspersoon te beëindigen. Van de regeling werd echter ook misbruik gemaakt, waardoor schuldeisers werden benadeeld. Een nieuwe wet moet dit voorkomen. Aan welke eisen dient een turboliquidatie voortaan te voldoen? En welke mogelijkheden hebben schuldeisers om hun vorderingen te innen?

    Lees meer

    4 stappen om een BV te beëindigen

    Ondernemers kunnen verschillende redenen hebben om te stoppen met hun onderneming. De verwachte winsten kunnen tegenvallen, een pensioen komt in zicht of er komt een einde aan een samenwerking (joint venture). Waar moeten ondernemers op letten bij het beëindigen van een onderneming?

    Lees meer

    Buitenlands vonnis in Nederland

    Het tenuitvoerleggen van vonnissen is in beginsel een nationale zaak. Maar hoe zit dit als het geschil al bij een buitenlandse rechter is behandeld. Kan dit buitenlandse vonnis in Nederland ten uitvoer worden gelegd of is dit niet mogelijk?

    Lees meer

    Afrikaans masker blijkt miljoenen waard. Kan de verkoper de verkoop ongedaan maken?

    Een Afrikaans masker dat voor 150 euro was verkocht bracht op een veiling 4,2 miljoen euro op. Konden de Franse verkopers de verkoop ongedaan maken? Hoe zou deze zaak in Nederland zijn afgelopen?

    Lees meer

    1 januari 2024: Modelovereenkomst vrije vervanging vervalt

    Een belangrijk middel om te voorkomen dat een opdrachtovereenkomst toch een arbeidsovereenkomst blijkt te zijn is het gebruiken en correct uitvoeren van de modelovereenkomsten op de site van de Belastingdienst. Per 1 januari 2024 vervallen echter alle modellen die geheel of gedeeltelijk uitgaan van de mogelijkheid van vervanging. Wat betekent dit voor opdrachtgevers en opdrachtnemers?

    Lees meer

    Wat betekent de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) voor schuldeisers?

    De WHOA maakt het makkelijker voor een bedrijf dat failliet dreigt te gaan om een faillissement te voorkomen. Dat kan door een bindend akkoord met alle schuldeisers, ook als zij niet allemaal met het akkoord instemmen. Welke rechten hebben schuldeisers in de WHOA-procedure?

    Lees meer