Jan Dop

partner

Jan is advocaat arbeidsrecht en ondernemingsrecht

jan.dop@russell.nl
+31 20 301 55 55

Personeelshandboek

Publicatiedatum 18 juli 2017

Wat is een personeelshandboek? Welk nut heeft het? Wat kan er allemaal in zo’n handboek worden geregeld? En hoe zorgt u ervoor dat het personeelshandboek geldt voor al uw werknemers?

arbeidsovk - social media

Wat is een personeelshandboek?

In het personeelshandboek legt u (huis)regels en arbeidsgerelateerde regels en voorwaarden neer die gelden binnen een bedrijf. Ook kunt u de kernwaarden van de onderneming in een personeelshandboek opnemen. Een personeelshandboek is van toepassing op alle werknemers en is in feite een toevoeging op hun arbeidsovereenkomst. Andere namen voor tet personeelshandboek zijn personeelsreglement, kantoorhandboek, gedragscode, personeelsbeleid of bedrijfsreglement.

Waarom een personeelshandboek?

Er is een aantal redenen waarom u als werkgever een personeelshandboek zou moeten gebruiken. Dit zijn de volgende:

  • Een personeelshandboek schept duidelijkheid over wat u wel en niet binnen uw bedrijf accepteert.
  • Het creëert eenheid en voorkomt discussie en/of willekeur. De opgenomen bepalingen gelden immers voor alle werknemers.
  • Een personeelshandboek biedt de mogelijkheid om voorschriften in te voeren. Voorschriften moet u schriftelijk geven. Het is dan praktisch om alle voorschriften samen in een document op te nemen.
  • Het personeelshandboek zorgt ervoor dat u een sterkere positie heeft in een eventueel geschil met een werknemer.
  • Een personeelshandboek maakt het mogelijk om efficiënt te voldoen aan wettelijke verplichtingen om uw personeel te informeren over de arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld de werk- en rusttijden.

Wat kunt u regelen in een personeelshandboek?

In het personeelshandboek worden afspraken vastgelegd die voor alle werknemers gelden. In principe bent u vrij om te bepalen wat er in het handboek komt te staan. U kunt hierin bijvoorbeeld zaken regelen zoals:

Wanneer is een personeelshandboek van toepassing?

Het is raadzaam om werknemers bij indiensttreding te laten tekenen voor akkoord met het personeelshandboek. Maak ook in hun arbeidsovereenkomsten een verwijzing naar het handboek.

Als uw onderneming meer dan 50 werknemers in dienst heeft, is voor het vaststellen of wijzigen van bepaalde onderwerpen in een personeelshandboek de instemming van de ondernemingsraad vereist.

Meer informatie

Heeft u hulp nodig bij het opstellen, wijzigen of toetsen van een personeelshandboek? Wij helpen u uiteraard graag! Neem contact met ons op:

    Bovenstaande gegevens verwerken wij met uw toestemming, u kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Lees ook onze privacyverklaring.

    Gerelateerde publicaties

    Personeel: Voorschriften aan het uiterlijk van werknemers in een bedrijfsreglement

    Werkgevers kunnen in een bedrijfsreglement voorschriften stellen aan werknemers ten aanzien van hun kleding en uiterlijke verzorging. Waarmee moet een werkgever hierbij rekening houden?

    Lees meer

    4 November 2024: Dutch Labour Law Basics for Diplomats

    On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.

    Lees meer

    2 October 2024: Labor and Employment Client Seminar by Primerus

    On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.

    Lees meer

    24 September 2024: Risk management: social media in the company

    On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.

    Lees meer

    1 januari 2025: Belastingdienst gaat wet DBA handhaven

    Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?

    Lees meer

    Dutch employment law: 6 clauses that should be included in an employment contract

    Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.

    Lees meer