Wat is een personeelshandboek? Welk nut heeft het? Wat kan er allemaal in zo’n handboek worden geregeld? En hoe zorgt u ervoor dat het personeelshandboek geldt voor al uw werknemers?
In het personeelshandboek legt u (huis)regels en arbeidsgerelateerde regels en voorwaarden neer die gelden binnen een bedrijf. Ook kunt u de kernwaarden van de onderneming in een personeelshandboek opnemen. Een personeelshandboek is van toepassing op alle werknemers en is in feite een toevoeging op hun arbeidsovereenkomst. Andere namen voor tet personeelshandboek zijn personeelsreglement, kantoorhandboek, gedragscode, personeelsbeleid of bedrijfsreglement.
Er is een aantal redenen waarom u als werkgever een personeelshandboek zou moeten gebruiken. Dit zijn de volgende:
In het personeelshandboek worden afspraken vastgelegd die voor alle werknemers gelden. In principe bent u vrij om te bepalen wat er in het handboek komt te staan. U kunt hierin bijvoorbeeld zaken regelen zoals:
Het is raadzaam om werknemers bij indiensttreding te laten tekenen voor akkoord met het personeelshandboek. Maak ook in hun arbeidsovereenkomsten een verwijzing naar het handboek.
Als uw onderneming meer dan 50 werknemers in dienst heeft, is voor het vaststellen of wijzigen van bepaalde onderwerpen in een personeelshandboek de instemming van de ondernemingsraad vereist.
Heeft u hulp nodig bij het opstellen, wijzigen of toetsen van een personeelshandboek? Wij helpen u uiteraard graag! Neem contact met ons op:
Werkgevers kunnen in een bedrijfsreglement voorschriften stellen aan werknemers ten aanzien van hun kleding en uiterlijke verzorging. Waarmee moet een werkgever hierbij rekening houden?
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.