Reinier adviseert nationale en internationale bedrijven
reinier.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Mag u controleren wat werknemers op Twitter en Instagram posten? Kunt u regels opleggen aan uw personeel over het gebruik van WhatsApp? Hoe gaat u om met social media op de werkvloer?
Bijna iedereen, van jong tot oud, is tegenwoordig actief op social media. Social media zijn daardoor overal aanwezig. Ook op de werkvloer. Voor werkgevers kan dit best lastig zijn. Want hoe moet u eigenlijk omgaan met werknemers die privéberichten versturen via een werktelefoon? Kunt u regels opleggen aan uw personeel over het benaderen van klanten via LinkedIn? En mag u controleren wat werknemers op Facebook posten?
Anno 2017 zijn er veel werkgevers die een werktelefoon ter beschikking stellen aan hun werknemers. Deze telefoon is bedoeld om het werk uit te kunnen voeren, maar zal door veel werknemers ook wel eens worden gebruikt voor privédoeleinden. Mag dit wel? En zo ja, waar ligt de grens?
In arbeidscontracten is het gebruikelijk om een relatiebeding en/of concurrentiebeding op te nemen. De werknemer mag dan niet klanten van zijn voormalige werkgever benaderen of bij de concurrentie in dienst treden. Daarmee zijn de ‘vriendschappen’ op social media, zoals de connecties op LinkedIn, echter niet gedekt.
Hoe kunt u dan wel voorkomen dat er problemen ontstaan over de vraag of het benaderen van klanten of contacten via Facebook, Instagram of LinkedIn ook verboden is?
Ook bij ziekteverzuim spelen social media een rol. Zo zijn er bijvoorbeeld veel voorbeelden van ontslagzaken, waarbij de werkgever er via een foto van een goudgeel strand op Facebook achter moest komen dat de ‘zieke werknemer’ helemaal niet zo ziek was. Maar kunnen werknemers eigenlijk om zo’n reden wel worden ontslagen, of moet de werkgever andere sancties opleggen?
Hoe gaat u om met whatsappende en facebookende werknemers? Hoe leidt u het gebruik van social media door werknemers binnen goede banen?
Als werkgever is het belangrijk om een duidelijk beleid te hanteren voor het gebruik van social media door werknemers. Het beleid dat u voert en de gevolgen die het niet-naleven van dit beleid heeft, moeten duidelijk kenbaar worden gemaakt aan en worden geaccepteerd door uw werknemers. Hiertoe kunt u bijvoorbeeld een schriftelijk “social mediabeleid” hanteren, een social media-clausule opnemen in de arbeidsovereenkomsten van uw werknemers, of de regels opnemen in een personeelshandboek.
De advocaten van Russell Advocaten helpen u graag bij het opstellen van een social mediabeleid, een arbeidsovereenkomst met social media-clausule of een personeelshandboek, waaruit duidelijk blijkt wat is toegestaan en wat de sancties zijn bij niet-naleving van de gedragsregels. Neem contact met ons op:
Wat mag u als werkgever doen wanneer via sociale media blijkt dat de werknemer die zich heeft ziek gemeld helemaal niet (zo) ziek is? Kunt u de loondoorbetaling stopzetten? Het te veel betaalde loon terugvorderen? De arbeidsovereenkomst ontbinden? Overgaan tot ontslag?
Een goede reputatie is een kostbaar bezit. Dankzij social media en het world wide web kan de zakelijke of persoonlijke goede naam na een conflict echter in zeer korte tijd zwaar beschadigd worden. Wat kunt u doen om dit te voorkomen?
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?