Voor veel werknemers is hun woning een tweede werkplek geworden, terwijl sommige werknemers zelfs alleen nog maar vanuit huis werken. Waar moet u als werkgever op letten als u uw werknemers ook de mogelijkheid wilt bieden om (deels) vanuit huis te werken? Wij zetten zes aandachtspunten op een rijtje.
Als werkgever moet u zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Deze zorgplicht is ook van toepassing op thuiswerken, alhoewel hiervoor wel minder regels dan voor werken op kantoor gelden. Zo moet u zorgen voor een ergonomisch ingerichte thuiswerkplek voor uw werknemers. Dit houdt ook in dat als uw werknemers hiervoor niet de juiste benodigdheden hebben (zoals een goede bureaustoel), u deze aan uw werknemers beschikbaar moet stellen.
U moet dus nagaan of de thuiswerkplek van uw werknemers geschikt is (bijvoorbeeld met een checklist) en uw werknemers instrueren over hoe zij veilig en gezond thuis kunnen werken (bijvoorbeeld met een instructie over het ergonomisch afstellen van hun bureau en over een gezonde zithouding).
Misschien vragen werknemers aan u om geheel of gedeeltelijk thuis te mogen werken, maar weet u nog niet of u dit wilt toestaan. Moet u dan akkoord gaan met deze verzoeken? Thuiswerken is (nog) geen wettelijk recht. Momenteel kunnen werknemers onder voorwaarden wel een aanvraag doen om thuis te werken, maar de werkgever hoeft dit verzoek alleen te overwegen.
Eerder dit jaar heeft de Tweede Kamer ingestemd met de Wet werken waar je wilt. Als dit wetsvoorstel ook door de Eerste Kamer wordt aangenomen, mag een aanvraag tot thuiswerken in minder gevallen worden afgewezen. Kort gezegd, moet de werkgever dan aantonen dat zijn belangen zwaarder wegen dan die van de werknemer.
Voor thuiswerkende werknemers kan de grens tussen privé en werk vervagen. Hierdoor kan het gebeuren dat bedrijfsdocumenten toch mee naar huis worden genomen of naar privé-apparaten worden doorgestuurd. Ook kan het zijn dat andere familieleden met een vertrouwelijk telefoongesprek mee kunnen luisteren. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over en afspraken te maken met uw werknemers over hoe bedrijfsgegevens – conform de AVG – worden beschermd.
Overigens kan ook de vraag rijzen of u uw werknemers tijdens het thuiswerken mag controleren, zoals door volgsoftware. Hierbij is het belangrijk om te realiseren dat dit wegens het recht op privacy alleen binnen beperkte kaders is toegestaan.
Als uw werknemers thuiswerken, maken zij extra kosten (zoals voor elektriciteit). U kunt deze kosten compenseren door een thuiswerkvergoeding te betalen. Het geven van zo’n vergoeding is echter niet verplicht. Dit kan wel anders zijn als een CAO van kracht is. Sommige CAO’s bepalen namelijk dat werknemers recht hebben op een thuiswerkvergoeding. Omdat de overheid thuiswerken wil stimuleren is deze vergoeding tot en met 2 euro per dag belastingvrij. Dit bedrag wordt voor 2023 verhoogd.
Als u structureel thuiswerken gaat toestaan dan is het verstandig om daarover een thuiswerkbeleid te maken en dit op te nemen in uw personeelshandboek. Hierin kunnen duidelijke afspraken worden gemaakt over het thuiswerken: hoe vaak en vanaf welke locatie(s) mag de werknemer thuiswerken en hoe zit het met de (on)bereikbaarheid van uw werknemer? Ook kunnen hierin afspraken worden gemaakt over de hiervoor genoemde thema’s, zoals de inrichting van de werkplek en de beveiliging.
Houd er als laatste rekening mee dat de ondernemingsraad (OR) ook een rol speelt in het kader van thuiswerken. Zo heeft de OR een instemmingsrecht bij het invoeren of wijzigingen van een thuiswerkbeleid. Ook kan een thuiswerkbeleid op sommige punten adviesplichtig zijn, bijvoorbeeld als dit leidt tot een belangrijke investering ten behoeve van de onderneming.
Heeft u vragen over thuiswerken of wilt u dat wij een thuiswerkbeleid of -reglement voor u opstellen? Ook bij andere vragen of geschillen over arbeidsrecht zijn onze specialisten u graag van dienst. Neem contact met ons op:
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
Wednesday 25 September 2024, Reinier Russell will discuss cybersecurity and data protection in litigation at the European meeting of the World Litigation Forum in Barcelona.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.