Werkgevers mogen niet langer zonder reden nevenwerkzaamheden van werknemers verbieden. Maar wat kunt u als werkgever nog wel doen om te voorkomen dat uw bedrijf of de werknemer in de problemen komt doordat deze nog een andere baan neemt?
Op dit moment kennen de meeste nevenwerkzaamhedenbedingen een absoluut verbod op nevenwerkzaamheden. Vanaf 1 augustus 2022 is een verbod om nevenwerkzaamheden te verrichten alleen geldig wanneer dit beding kan worden gerechtvaardigd op grond van een objectieve reden.
Wat een ‘objectieve reden’ is, maakt de wetgever niet duidelijk. De Arbeidsvoorwaardenrichtlijn noemt wel enkele voorbeelden, zoals:
Daarnaast kan ook sprake zijn van een objectieve reden als de werknemer daardoor meer gaat werken dan de Arbeidstijdenwet toestaat. Om te beoordelen of er een objectieve reden is, moet de werkgever deze toetsen aan doelmatigheid (passend en geschikt) en proportionaliteit. Daarbij worden ook de belangen van de werknemer meegewogen.
Per 1 augustus 2022 zijn bedingen direct nietig als zij nevenwerkzaamheden absoluut verbieden of redenen noemen die geen ‘objectieve reden’ zijn. Je kunt als werkgever deze nietigheid echter ‘repareren’ door op het moment dat je daadwerkelijk nevenwerkzaamheden wilt verbieden alsnog een objectieve reden te geven.
Voor toekomstige arbeidsovereenkomsten is het verstandig om een aangepast nevenwerkzaamhedenbeding op te nemen, waarin staat dat nevenwerkzaamheden alleen verboden kunnen worden wanneer hiervoor een objectieve reden bestaat. Het is daarbij raadzaam om geen concrete objectieve rechtvaardigingsgronden in het beding op te nemen; je hoeft de objectieve reden immers pas te geven op het moment dat je daadwerkelijk een beroep doet op het beding. Zo word je als werkgever niet beperkt tot de gronden die in het beding staan.
Heeft u vragen over de nieuwe regeling voor nevenwerkzaamheden van werknemers? Wilt u dat wij bestaande nevenwerkzaamhedenbedingen voor u controleren? Of heeft u een andere arbeidsrechtelijke kwestie die u aan een advocaat wilt voorleggen? Neem contact met ons op:
On Monday 4 November 2024, Russell Advocaten Russell Advocaten will host a seminar on Dutch labour law for diplomats, consular agents, and administrative staff from Embassies and Consulates in collaboration with Diplomat Magazine.
On Wednesday 2 October 2024, Jan Dop will be one of the members of the panel that will present timely labor and employment law issues to Primerus clients.
Wednesday 25 September 2024, Reinier Russell will discuss cybersecurity and data protection in litigation at the European meeting of the World Litigation Forum in Barcelona.
On Tuesday 24 September 2024, Reinier Russell and Jan Dop will speak at the Technical Meeting of PAiE, the organisation of professional accountants in Europe.
Per 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) handhaven. Wat zijn de gevolgen hiervan voor opdrachtgevers en zzp’ers?
Our longstanding partner Diplomatic Magazine has interviewed our employment law and diplomatic missions expert Jan Dop on the relevance of Dutch employment law for Embassies and Consulates in the Netherlands.