Paul is een zeer ervaren, creatief en vasthoudend procesadvocaat
paul.russell@russell.nl +31 20 301 55 55Het onderzoek naar geroofde kunst in Nederlandse musea is vrijwel afgerond. Daaruit blijkt dat de herkomst van 170 objecten verdacht is. Indien u als erfgenaam een van deze werken wilt claimen dient u bij rijksmusea een verzoek in te dienen bij de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Bij andere musea kunt u rechtstreeks naar het museum stappen. Komt u er dan niet uit dan kunt u een bindend advies vragen bij de Restitutiecommissie.
Het project Museale verwervingen na 1933 – waarover wij al eerder berichtten – is inmiddels zo goed als afgerond. De collecties van alle musea met uitzondering van het Rijksmuseum zijn gecontroleerd. Daaruit blijkt dat de herkomst van 170 objecten verdacht is, zo berichten nu.nl en Trouw.
Wat kunnen erfgenamen doen als zij een claim op een van deze 170 kunstwerken hebben? In eerste instantie kunnen zij contact opnemen met het museum over de mogelijkheid van teruggave of dat op een andere wijze recht kan worden gedaan aan hun eigendom. Bij rijksmusea zal dit verzoek moeten worden ingediend bij de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Voor niet-rijksmusea geldt dat als partijen er niet samen uitkomen, de kwestie voor bindend advies kan worden voorgelegd aan de Restitutiecommissie. Uiteraard dienen dergelijke verzoeken goed onderbouwd te zijn. Russell Advocaten heeft grote ervaring met dergelijke verzoeken en is u graag van dienst om u te helpen een goed onderbouwd verzoek met kans van slagen in te dienen.
Een van de musea die recent de collectie heeft gecontroleerd is Museum Boijmans Van Beuningen. Daaruit blijkt dat het zo’n 30 verdachte voorwerpen in bezit heeft, waarvan er inmiddels zes zijn teruggegeven. Een van deze “teruggegeven” kunstwerken – dat met name genoemd wordt in het Trouw-artikel – is de tekening “Godsvertrouwen” van Jan Toorop. Deze is dankzij de inzet van Russell Advocaten teruggegeven aan de erfgenamen van de oorspronkelijke Joodse eigenaars, Ernst en Gertrude Flersheim, ruim voordat het museum begonnen was aan de controle van zijn collectie. Ook bij de teruggave van een ander werk van Jan Toorop dat tot de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen behoorde, “De Theems”, hebben wij de erven-Flersheim met succes bijgestaan in de procedure voor de Restitutiecommissie.
Naar aanleiding van het onderzoek organiseert Museum Boijmans Van Beuningen van 13 oktober 2018 tot en met 27 januari 2019 een tentoonstelling over de lotgevallen van het museum in de jaren 1935-1958.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van teruggave van roofkunst? Heeft u een claim en wilt u ondersteuning bij het indienen daarvan? Of heeft u andere vragen over kunst en recht? Neem dan contact met ons op:
Naar aanleiding van de presentatie van de rapportage “Museale verwervingen na 1933” heeft BNR Juridische Zaken Mr. Paul Russell, senior partner bij Russell Advocaten, geïnterviewd. In het gesprek gaat mr. Russell in op het restitutiebeleid in Nederland en de juridische problemen waarmee de erfgenamen van de oorspronkelijke eigenaars van roofkunst te maken krijgen wanneer zij teruggave van hun eigendom vorderen.
Moet koloniale kunst uit 55 landen, die in de westerse wereld aangeduid worden als Afrika, ook worden gerestitueerd door de musea in Nederland en daarbuiten? En zo ja, op welke (juridische) grondslag?
De regering heeft in een brief aangegeven hoe zij de voorstellen uit de adviezen van de Commissie-Buma in regelgeving wil gaan omzetten. Wat betekent dit in de praktijk voor particulieren die kunst of andere cultuurgoederen in eigendom hebben? Maar eerst: wat zijn de regels voor de uitvoer van beschermde cultuurgoederen op dit moment?
De regering heeft in een brief aangegeven hoe zij de voorstellen uit de adviezen van de Commissie-Buma in regelgeving wil gaan omzetten. Wat betekent dit in de praktijk voor particulieren die kunst of andere cultuurgoederen in eigendom hebben? Lost dit de problemen van eigenaren op?
Het gebruik van algemene voorwaarden is niet meer weg te denken. Contractspartijen verwijzen met kleine lettertjes naar hun eigen algemene voorwaarden met daarin veelal gunstige bedingen ten behoeve van zichzelf. Maar wat is de kracht van algemene voorwaarden? En waar moet op worden gelet bij het gebruik daarvan?
In his interview on “Hidden Gems – Treasured artwork adds to allure of Netherlands”, Reinier Russell talks about how artworks still reflect the spirit of the Golden Age and where they can be found.